کوروش یغمایی، خواننده ایرانی، در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۲۵ در شهر سمنان به دنیا آمد. وی دارای مدرک لیسانس در رشته جامعه‌شناسی است و از جوانی به فعالیت موسیقی پرداخت. کوروش یغمایی در ابتدا به عنوان نوازنده فعالیت می‌کرد و سپس تجربه خوانندگی را آزمود. او اکنون به عنوان “پدر راک ایران” شهرت دارد.

شروع خوانندگی کوروش یغمایی از ۱۵ سالگی

کوروش یغمایی، خواننده مشهور ایرانی، در شهر شاهرود متولد شد و دو برادر به نام‌های کامران و کامبیز دارد.

کوروش یغمایی از سن ۱۰ سالگی، در سال ۱۳۳۵، با نواختن سنتور که هدیه‌ای از پدرش بود، به فعالیت موسیقی پرداخت. در کمتر از ۵ سال، او به مراحل درخشانی در نوازندگی سنتور رسید و مهارت‌های برجسته‌ای در این زمینه به دست آورد.

از سن ۱۵ سالگی، کوروش گیتار را به عنوان ساز مورد علاقه‌اش انتخاب کرد. وی در سن ۱۸ سالگی گروه موسیقی راک به نام “اینسترومنتال” را تأسیس کرد و به عنوان سرپرست و نوازنده در آن مشغول شد.

آهنگ گل یخ کوروش یغمایی

16

در سال آخر دانشگاه، کوروش یغمایی به شعر‌های همکلاسی خود، مهدی اخوان لنگرودی، توجه ویژه‌ای داشت. این شعر‌ها بر او تأثیر گذاشته و او را به خلق و ساخت آهنگ‌های “گل یخ” و “حجم خالی” الهام بخشید.

قطعه “گل یخ” بسرعت خارج از مرز‌های ایران شناخته شد و اجرا‌های متعددی از آن در کشور‌های مختلف جهان به وجود آمد. این قطعه به شهرت و شناخت جهانی دست یافت و به عنوان یکی از صد آهنگ برتر موسیقی ایران شناخته می‌شود.

کوروش یغمایی بعد از انقلاب

17

کوروش یغمایی، در سال ۱۳۵۸، به مدت ۱۷ سال ممنوعیت صدا داشت و اجازه اجرا و ضبط آهنگ‌ها را نداشت.

در طول این مدت، او به فعالیت‌های مختلفی در زمینه داستان‌های کودکان، انتشار کتاب‌ها و نوارها، ارائه آلبوم‌های بدون آواز و تدریس گیتار پرداخت. این فعالیت‌ها جزئی از زندگی او بودند تا زمانی که در سال ۷۵ موفق شد مجوز برای آلبوم “سیب نقره‌ای” خود را دریافت کند.

همسر کوروش یغمایی

کوروش یغمایی در سال ۱۳۴۵، در سن ۲۰ سالگی، ازدواج کرد و از این زندگی سه فرزند به نام‌های کاوه یغمایی، کامیل و ساتگین به دنیا آمدند.

19

کاوه، فرزند بزرگ کوروش، در حال حاضر مسیر هنری پدر خود را ادامه می‌دهد و به عنوان یک خواننده فعالیت می‌کند.

همکاری کوروش یغمایی با کمپانی‌های آهنگسازی معروف جهان

از سال ۱۳۸۸، کوروش یغمایی با برقراری ارتباط با کمپانی معتبر Stones Throw، به همکاری با آن‌ها پرداخت. پس از این همکاری، دو آلبوم او در سال ۱۳۹۰ منتشر شد که آلبوم “بازگشت از لبه پرتگان” به ویژه تحسین بین‌المللی را به خود اختصاص داد.

لقب آفریننده افسانه‌ای برای کوروش یغمایی

20

خانم پاولین کازوبون، کارگردان و خبرنگار برجسته در حوزه موسیقی ملل، به کوروش یغمایی لقب “آفریننده افسانه‌ای” اطلاق کرده است. با این حال، او در حال حاضر تحت ممنوعیت فعالیت در کشور خود قرار دارد.

شهرت جهانی کوروش یغمایی با ریمکس آهنگ گل یخ

اکانت رسمی تیم منچسترسیتی در اینستاگرام از ریمیکس آهنگ “گل یخ” اثر کوروش یغمایی برای کلیپ ورود بازیکنان به زمین در مسابقه با استون ویلا استفاده کرد.

پس از آن، اکانت رسمی تیم لیورپول نیز در ویدیو مربوط به تونل ورزشگاه آنفیلد قبل از آغاز دیدار شب گذشته با شفیلدیونایتد از همین ترانه استفاده کرد.

این ریمیکس جدید آهنگ “گل یخ” اثر کوروش یغمایی را مت بایلا انجام داده و در اکانت اینستاگرام خود منتشر کرده است.

علت مهاجرت نکردن کوروش یغمایی از ایران

کوروش یغمایی درباره مهاجرت نکردن خودش از ایران می‌گوید: «هر هنرمندی باید تاریخ خود و هویت فرهنگی اش را درک کند، عشق من به تاریخ ایران به نوعی بیماری شبیه است و هر چه که دارم از موسیقی فولکوریکمان است.

اگر از ایران رفته بودم مطمئنم که به نواختن موسیقی به صورت بین المللی می‌پرداختم، اما احتمال فارسی اجرا نمی‌کردم».