خداداد عزیزی دوباره قلعه نویی را شست و پهن کرد/ خداداد آبرو برای ژنرال نگذاشته هر روز یه انتقاد / سرمربی تیم ملی بار بنه اش را جمع کرد!

خداداد عزیزی: آقای الهویی سبک شما سبک اکبر میثاقیان بود که در پرتاب اوت تبحر داشت! | بابت جدایی از تیم ملی تصمیم درستی گرفتم و اشتباه نکردم
خداداد عزیزی با انتقاد از دستیاران قلعه‌نویی می‌گوید آنها با حرف‌هایی که می‌زنند به شعور مردم و فوتبالی‌ها توهین می‌کنند.

خداداد عزیزی در جریان بازی‌های جام‌ملت‌های آسیا، کارشناس فنی یکی از برنامه‌های تلویزیونی بود. در کوران مسابقات جام‌ملت‌ها، صحبت‌های خداداد و جر و بحث‌هایش با جواد خیابانی بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت و خودش هم تأکید می‌کند که این برنامه توانست رضایت حداکثری مردم را جلب کند. خداداد چند ‌ماه پیش به‌عنوان یکی از مشاوران امیر قلعه‌نویی به کادر فنی تیم ملی اضافه شد ولی در نهایت بعد از بازی با ازبکستان، تصمیم به جدایی گرفت. با او در مورد جام‌ملت‌ها صحبت کردیم. او می‌گوید این جام برایش چندان هیجان‌انگیز نبوده است. خداداد در گفت‌وگو با همشهری درخصوص عملکرد تیم ملی هم صحبت کرد و به صحبت‌های چند روز پیش سعید الهویی دستیار امیر قلعه‌نویی واکنش نشان داد. مصاحبه با مهاجم سابق تیم ملی را می‌خوانید.

*در مورد برنامه‌ای که در جریان جام‌ملت‌ها پخش شد صحبت کنید. فکر می‌کنید این برنامه برای فوتبالی‌ها جذاب و راضی‌کننده بود؟

در این مورد باید مردم نظر بدهند ولی وقتی آنها در خیابان، فرودگاه یا جای دیگری مرا می‌دیدند، از صحبت‌هایشان این برداشت را داشتم که راضی هستند. فکر می‌کنم در مجموع این برنامه خوب بود.

*ولی برخی معتقدند بخش فان این برنامه به مسائل فنی غلبه داشت و کمتر بحث فنی میان شما و کارشناسان برنامه صورت می‌گرفت. نظر خودتان چیست؟

جام‌ملت‌ها چیز خاصی نداشت که بخواهیم زیاد در مورد مسائل فنی‌اش صحبت کنیم!

*یعنی این جام از لحاظ فنی ضعیف بود؟

شما به من بگویید از لحاظ فنی چه چیزی داشت.

*۵تیم معتبر آسیا در رسیدن به قهرمانی ناکام ماندند. چند تیم درجه۳ آسیا نشان دادند چه پیشرفتی داشته‌اند. اردن تا فینال آمد و قطر دوباره قهرمان شد. خیلی از بازی‌ها هم پرگل از آب درآمد، آیا این اتفاقات نمی‌تواند دلیلی بر زیبا بودن این جام باشد؟

این جام چیزی نبود که مرا سورپرایز کند و چندان برایم هیجان‌انگیز نبود ولی هر کسی نظر خودش را دارد. قطر با یک اکرم عفیف قهرمان شد و اردن هم با ۲بازیکن به فینال آمد، بعد ما دنبال استفاده از کلمات انگلیسی در تلویزیون هستیم تا به نوعی اوت شدن خودمان را توجیه کنیم. بعد ما بنشینیم در مورد عملکرد فنی تیم ملی چه صحبتی کنیم؟ قطر با درخشش یک بازیکن خودش به فینال آمد و در نهایت قهرمان شد ولی ما چه کار کردیم؟

*سعید الهویی چند روز پیش گفت که کادر فنی تیم ملی دنبال پیاده کردن یک سبک جدید بود. او حتی اشاره کرد که مربیان در دنیا به‌خاطر مولفه و سبک‌شان قابل احترام هستند. نظر شما چیست؟

الهویی در مورد چه تاکتیک و سبکی حرف می‌زند که من در موردش نظر بدهم؟ ما به پاس بلند و پرتاب اوت رو آورده بودیم ولی قطر در طرف مقابل با اکرم عفیف هر کاری دلش خواست انجام داد. این بازیکن گل زد، از تیم ما اخراجی گرفت و بارها بازیکنان ما را اذیت کرد. عفیف بیش از ۱۰۰دقیقه هر کاری خواست انجام داد، آیا روی نیمکت ما کسی به این فکر نبود که او چگونه مهار می‌شود؟ من خیلی ساده حرف می‌زنم، نمی‌گویم یک نفر با عفیف «من تو من» می‌کرد ولی آیا نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم که یک نفر نزدیک به او بازی کند و اینقدر تیم ما را با حرکاتش آزار ندهد؟ من خیلی از صحبت‌های الهویی ناراحت شدم!

*چرا؟

زندگی ما در فوتبال و زمین فوتبال سپری شده است. خب، ایشان بگوید سبک تیم ملی چه بود؟ شاید منظورشان بلند بازی کردن است، مثل زمان علی دایی و کریم باوی! دوستان می‌گویند با بدشانسی به قطر باختیم و آنها خوش‌شانس بودند، پس من هم می‌گویم با شانس ژاپن را بردیم. هنگ‌کنگ را هم شانسی بردیم و اگر مقابل امارات بیرانوند پنالتی را نمی‌گرفت، در آن بازی هم نتیجه نمی‌گرفتیم و با شانس برنده شدیم. بازی با فلسطین هم خوش‌شانس بودیم که دقیقه یک گل زدیم و در بازی با سوریه هم خوش‌شانس بودیم که در ضربات پنالتی حذف نشدیم! این چه مدل صحبت کردن است، همه رقیبان شانس دارند و ما بدشانس هستیم؟

*مثل اینکه خیلی ناراحت هستید؟

قطر در این جام قهرمان شد ولی ما چه کار کردیم؟ چرا فکر می‌کنیم مردم فوتبال نمی‌فهمند؟ اگر آقای قلعه‌نویی صحبت نمی‌کند، حداقل دیگر مربیان تیم ملی طوری صحبت کنند که مردم ناراحت نشوند و به شعور آنها توهین نشود. اینکه ۴جمله انگلیسی بیاوریم و تصور کنیم که مردم چیزی نمی‌دانند درست است؟ آیا این جملات انگلیسی معادل فارسی ندارد که از آنها استفاده کنید؟ ما هیچ سبکی از تیم ملی ندیدیم.

*تیم ملی قرار است همکاری‌اش را با امیر قلعه‌نویی ادامه دهد. پیش‌بینی شما از آینده چیست؟

اگر قرار باشد آقای قلعه‌نویی هم مثل الهویی فکر کند ما قطعا پسرفت خواهیم کرد. قلعه‌نویی خیلی الهویی را قبول دارد و احتمالا تفکراتش هم نزدیک به سرمربی تیم ملی است. اگر آقای قلعه‌نویی هم مثل الهویی فکر کند کارمان خیلی سخت خواهد شد. آقای الهویی، شما اوت شدید و باید در تلویزیون از مردم عذرخواهی کنید ولی به جای این کار، نگاه‌ از بالا به پایین دارید. خیلی‌ها در این فوتبال ۱۰۰بازی ملی دارند، خیلی‌ها فوتبال را می‌فهمند. واقعا فکر می‌کنید این افراد حرف‌ها و استدلال‌های شما را قبول می‌کنند؟ مگر کره‌ای‌ها یا ژاپنی‌ها شکست نخوردند، چه ایرادی دارد شما هم بپذیرید که شکست خوردید و دنبال توجیه نباشید. ما باید همیشه حقیقت را بگوییم و این از هر چیزی بهتر است. چرا بعد از صحبت‌های الهویی، یک نفر حرف‌های او را تأیید نکرد؟

*مهدی قایدی در تیم منتخب جام‌ملت‌ها قرار گرفت. آیا بهتر نبود کادر فنی بیشتر از این بازیکن استفاده می‌کرد؟

ما بارها این حرف را زدیم ولی به آقایان برخورد. وقتی از محبی به‌صورت کامل جواب مثبت نگرفتند، چه اشکالی داشت قایدی بازی کند. من قبل از بازی با امارات هم که در برنامه بحث می‌کردیم، به این موضوع اشاره کردم که در این بازی هم باید قایدی بازی کند. جالب اینجاست که برخی به محبی گفته بودند خداداد علیه تو حرف زده است.

*شما مدت کوتاهی با قلعه‌نویی کار کردید. آیا او مربی مشورت‌پذیری است؟

من یک‌بار در یک جلسه با ارنج تیم ملی مخالفت کردم، زمانی که جلسه تمام شد یکی از نزدیکان او به من گفت که امیرخان خوشش نمی‌آید در جلسه با نظر او مخالفت کنید و بهتر است نظرتان را خصوصی به او بگویید. من این موضوع را به قلعه‌نویی انتقال دادم و او هم گفت اگر مخالفتی داری حتما عنوان کن چون شما اینجا هستید که نظر بدهید. من احساس می‌کنم قلعه‌نویی خیلی مشورت‌پذیر نیست، این احساس من است و شاید دیگران نظر دیگری داشته باشند. شاید او از نظر دیگران مربی مشورت‌پذیری باشد.

*درخصوص جدایی از تیم ملی تصمیم درستی گرفتید؟

من بابت جدایی از تیم ملی تصمیم درستی گرفتم و اشتباه نکردم. من واقعا متوجه نشدم آقای الهویی در مورد چه سبکی صحبت کرد. آیا پرتاب اوت و استفاده از توپ‌های بلند سبک است؟ آقای الهویی، سبک شما سبک اکبر میثاقیان بود که در پرتاب اوت تبحر داشت!