برخی کارشناسان اعتقاد دارند نرخ واقعی کنونی دلار در بازار آزاد نباید بیش از ۵۵ هزار تومان باشدقیمت دلار در آخرین آخرین کاری سال ۱۴۰۲ یک کانال سقوط کرد و دوباره به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت.

کاهش ۹۰ تومانی قیمت دلار طی ۲۴ ساعت گذشته در حالی است که در ساعات اولیه روز دوشنبه بازار ارز در مسیر صعودی حرکت کرد، اما در پایان روز در نهایت به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت و در مرز کریدور ۶۰ هزار تومان ایستاد.

اما در این میان، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دلار ۵ هزار تومان حباب دارد. احمد صالحی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل می‌گوید: نرخ واقعی کنونی دلار در بازار آزاد نباید بیش از ۵۵ هزار تومان باشد یعنی بیش از این رقم نیست؛ چراکه با روش‌های مختلفی می‌توان این نسبت را ثابت کرد که نرخ ارز نباید بیش از ارقامی باشد که عنوان شد.

وی در این باره یادآور می‌شود: با این‌که برخی تلاش می‌کنند عنوان کنند به زودی شاهد در رفتن فنر نرخ ارز هستیم اما به واقع اینگونه نیست؛ چراکه دولت ‌و بانک مرکزی نرخ ارز را دستوری نگه نداشته‌اند که به سرعت با تکانه اقتصادی و سیاسی افزایش بیابد، بلکه در حال حاضر نرخ دلار حباب ۵ هزار تومانی دارد.

این کارشناس مسائل ارزی توضیح می‌دهد : برخی از نوسانات کنونی ارز ناشی از تاثیر روانی نامزدی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا و پایان سال است، ضمن اینکه اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز می تواند روی افزایش تقاضای ارز تأثیر گذار باشد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل در ادامه بحث به ایسنا توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه در سال آینده مالیات بر عایدی سرمایه اخذ می شود و خریدار باید مالیات بپردازد لذا ممکن است بخشی از افزایش تقاضای ارز ناشی از این موضوع باشد بنابراین در صورتی که محدودیت و مالیاتی بر خرید و فروش ارز بدون نیاز واقعی گذاشته شود قطعا نرخ ارز به قیمت متعادل برمی گردد چراکه دلیلی برای افزایش نرخ ارز جود ندارد و برنامه ریزی بانک مرکزی در راستای جلوگیری از افزایش نرخ ارز مطلوب بوده است‌.