خبر خوش برای ایثارگران | مابه‌التفاوت کمک معیشت فروردین ایثارگران پرداخت می‌شود
تهران- ایرنا- معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: کمک معیشت ایثارگران با توجه به عدم ابلاغ آیین‌نامه جدید، مطابق اسفندماه پرداخت شده و به محض ابلاغ آیین‌نامه که مراحل اولیه آن انجام شده است، مابه التفاوت فروردین ماه پرداخت می‌شود.

محمود پاکدل در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا در خصوص افزایش حقوق ایثارگران نیز بیان کرد: امسال برای اولین بار افزایش‌های قانونی حقوق ایثارگران در فروردین ماه اعمال شد.

«افزایش حقوق شهدای نیروهای مسلح اعم از حالت اشتغال و بازنشسته و کسانی که در همکاری با نیروهای مسلح شهید یا جانباز شده‌اند براساس احکام صادر شده در اسفند ماه سال قبل افزایش ۲۰ درصدی داشته است»

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: افزایش حقوق شهدای غیرمستخدم مردمی و جانبازان تبصره یک معادل ۲۰ درصد براساس قانون مدیریت خدمات کشوری، افزایش حقوق شهدای دستگاه‌های اجرایی مطابق ماده ۳۹ است اما فعلاً معادل ۲۰ درصد افزایش داده‌ایم که در تطبیق احکام ارسالی دستگاه‌ها مابه التفاوت پس از دریافت حکم انجام می‌شود.

پاکدل خاطرنشان کرد: حق پرستاری به تعداد ۱۳۸ هزار نفر و با افزایش ۳۵ درصد به مبلغ هر k معادل ۷۱ میلیون و ۶۶۱ هزارو ۸۴۰ ریال در نظر گرفته شده است که معادل مصوبه شورای عالی کار است. مستمری والدین شهدا از ۷۰ میلیون و ۸۰ هزار ریال به ۱۵۰ میلیون ریال به استناد قانون بودجه ۱۴۰۳ افزایش داده شده که معادل ۱۱۴ درصد است.

سقف کسورات معادل میانگین ۲۰ درصد افزایش و حداکثر مبلغ سه میلیون تومان در نظر گرفتیم

وی همچنین در خصوص کسورات اولین افزایش مرتبط با صندوق شاهد با توجه به تماس‌ها و مراجعات ایثارگران گفت: به منظور تامین نظر ایثارگران و همچنین فراهم کردن زمینه پرداخت سریع وام‌های قرض‌الحسنه ضروری به ایثارگران با مدیرعامل صندوق شاهد جلسه‌ای داشتیم و سقف کسورات معادل میانگین ۲۰ درصد افزایش و حداکثر مبلغ سه میلیون تومان در نظر گرفتیم و چنانچه ایثارگرانی بابت حقوق یا مستمری و حق پرستاری افزایش بیش از سه میلیون داشته باشند تا این سقف اقدام می‌شود همچنین ایثارگران که دارای دریافتی‌های غیر از حقوق و مستمری مانند حق پرستاری موضوع ماده ۲۶ و حق نگهداری موضوع ماده ۲۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران داشته‌اند فقط از حقوق یا مستمری کسر شده است و جانبازانی که صرفاً از بنیاد حق پرستاری دریافت می‌کنند و عضو صندوق شاهد هستند معادل افزایش حق پرستاری و حداکثر سه میلیون تومان اقدام شده است.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه جانبازان بالای ۵۰ درصد می توانند خودرو وارد کنند، بیان کرد: مشمولان این قانون بیش از ۳۰ هزار نفر هستند و ما این افراد را به سازمان صنعت، معدن و تجارت معرفی کردیم؛ ارز مورد نیاز در قالب ارز واردات خودرو به تصویب رسیده است، مراحل اجرایی و نوبت بندی به عهده وزارت صمت است و احتمالا اولویت واردات با جانبازان درصد بالا شروع می‌شود.

فعالیت‌ها را براساس نگاه برنامه محور به عنوان برنامه عملیاتی در بیش از سه هزار خدمت تعریف کردیم

پاکدل گفت: بنیاد شهید در طی سه سال گذشته مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات را براساس نگاه برنامه محور به عنوان برنامه عملیاتی در بیش از سه هزار خدمت تعریف کرده و مطابق با آن اعتبارات را توزیع می کند و پاداش می دهد، اگر در شهرستان یا استانی بخشی از خدمات مربوط به بنیاد شهید کامل انجام نشود در ارزشیابی نمره منفی می گیرند و با آنها برخورد می شود.

وی توضیح داد: رویکرد در سال آینده مبتنی بر شاخص های رشد است به این معنا که اگر مساله مسکن مطرح است چه میزان نرخ بی مسکنی یا بیکاری کاهش یافته است؛ مثلا در حوزه اشتغال ما وام می دهیم باید بررسی کنیم ببینیم این تسهیلات چقدر باعث کاهش بیکار و شغل می شود، چون آمار دقیق نیست ما یک سطح بالاتری را مد نظر می گیریم که اثر بخشی اقدامات پیش بینی شود.