سقوط آزاد دلار / نرخ دلار تا کجا کاهش می یابد؟

در دو روز گذشته بعد از سانحه سقوط بالگرد ریاست جمهوری، نوسانات قیمت دلار به مرز 5 هزار تومان رسیده است، به طوری که از 56 هزار تومان تا 61 هزار تومان تغییر و نوسان قیمت داشت.

قیمت دلار بعد از اینکه در هفته جاری به محدوده 61 هزار تومان رسیده بود، دوباره وارد کانال 56 هزار تومان شد. قیمت دلار تقریبا از دو هفته پیش روندی نزولی پیدا کرده بود و در ابتدای هفته به کانال 56 هزار تومان نیز وارد شد. اما بعد از سانحه اخیر، قیمت دلار تا 61 هزار تومان افزایش یافت که عمدتا تحت تاثیر هیجانات بازار، فضای روانی و معاملات فردایی در کانال‌های تلگرامی بود.

بعد از اینکه مقامات دولتی اعلام کردند که روال فعالیت‌های اقتصادی همچنان طبق روال پابرجاست و از طرف دیگر میزان تزریق ارز به ویژه دلار و درهم در مرکز مبادلات ارزی توسط بانک مرکزی افزایش یافت، حتی قیمت دلار کمی نسبت به روزهای قبل در این مرکز افت کرد. به همین دلیل سیگنال کاهش قیمت ارز در بازار صادر شد. به طوری که در همان روز نخست بعد از گرانی قیمت ها دوباره دلار به کانال 58 هزار تومان برگشت. در ادامه قیمت دلار در روز سه شنبه به کانال 57 هزار تومان وارد شد.

هر چند روز سه شنبه در ابتدا قیمت دلار در محدوده 56800 تومان بود. اما رفته رفته قیمت آن کاهش پیدا کرد و به حدود 56 هزار تومان رسید است. در شرایط کنونی بازار ارز با کاهش تقاضا روبرو شده، به همین دلیل احتمال افت بیشتر قیمت نیز وجود دارد. هرچند کارشناسان معتقدند که افت قیمت ارز به صورت دستوری اتفاق افتاده است. به همین دلیل احتمال بازگشت آن دوباره به سمت بالا وجود دارد. بنابراین ادامه تثبیت نرخ ارز به سیاست بانک مرکزی و همچنین میزان تزریق ارز در بازار بستگی دارد.